تعیین تکلیف حق بیمه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت

یکی از مشکلاتی که شرکت های جدید التاسیس در خصوص بیمه نمودن ساختار اداری خود با آن روبرو می باشند موضوع مساله حق بیمه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت می باشد که در زیر به مستندات مربوطه اشاره می گردد

حالت اول: در صورت عدم دریافت مزد از شرکت

با توجه به تعاریف انجام شده در بخشنامه 9 مشترک فنی و درآمد بيمه شده (كارفرما) :اشخاص حقیقی و مدیران اشخاص حقوقی غیر دولتی که حقوق دریافت نمی نمایند مشخص شده است که این افراد ارتباط آنها به واسطه رابطه کارگر و کارفرما نبوده و بر اساس قانون تجارت می باشد لذا به استناد بخشنامه فوق الذکر حق بیمه این افراد نبایست از محل لیست بیمه شرکت رد شده و پرداخت گردد

البته در صورت تمایل این افراد به بیمه شدن می بایست از طریق بیمه اختیاری این افراد اقدام نموده و پس از ثبت نام و تایید سازمان تامین اجتماعی اسامی آنها در لیست شرکت درج گردد و فقط درستون شغل لیست تهیه شده بجای کارگر عنوان کارفرما منظور می گردد بدیهی است با توجه به اینکه مدیران شرکت در صورت عدم دریافت مزد هیچگونه ارتباط کارگر و کارفرمایی با شرکت ندارند لذا تابع قانون کار نبوده و مشمول پرداخت 3% حق بیمه بیکاری نیز نخواهند بود و لیست آنها بصورت 27% برای سازمان ارسال خواهد شد.

حالت دوم: دریافت مزد و رابطه کارگری

در بند 11 بخشنامه 9 مشترک فنی و درآمد مطرح شده است که : اعضای هیات مدیره کارگاههایی دارای شخصیت حقوقی که حقوق دریافت می دارند در صورت تمایل به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه می توانند با ارائه درخواست کتبی پس از بررسی اشتغال به کار در کارگاه و دریافت حقوق نسبت به درج نام خود در لیست کارگاه همانند سایر بیمه شدگان و با نرخ 27% اقدام نمایند که عدم پرداخت 3% بیمه بیکاری به دلیل عدم تبعیت از قانون کار می باشد

البته نکته ظریف این موضوع این مطلب می باشد که اگر در شرکت فقط مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره فعالیت داشته باشد و نیرویی ذیل آن نباشد پرداخت حق بیمه کارفرمایی امکانپذیر نمی باشد

البته این موضوع با توجه به ابهام شرکت ها در نامه های 5000/97/520 مورخ 97/05/27 و 58322-97 مورخ 97/03/29 این موضوع از طرف سازمان تامین اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است.

بازدیدها: 34970

By baghi

251 thoughts on “تکلیف حق بیمه مدیران اشخاص حقوقی”
  1. با سلام و خسته نباشید
    ما یه شرکت تازه تاسیس ایجاد کردیم که خواهرم مدیر عامل و پدر و عموی من به عنوان اعضای هیات مدیره هستند و بازرس بیمه این موارد رو تایید کرده و برا ماه اول نیز لیست رد کرده ایم و عناوین شغلی هم مدیر عامل و هیات مدیره رد کردیم و پرداخت نموده ایم حال سوال من از جنابعالی اینست که ایا میشود کماکان ما لیست ماهیانه رد کنیم یا باید حتما بیمه کارفرمایی جدا برا مدیر عامل و اعضای هیات مدیره ثبت نام کنیم ضمنا هنوز ما به علت تازه تاسیس بودن دفاتر حسابرسی نداریم ممنونم میشوم اگر پاسخ اینجانب را بدهید

    1. با سلام
      شما می توانید مطابق دستور اداری خود سازمان بیمه مدیران شرکت را که در شرکت فعالیتی به غیر از هیات مدیره دارند را رد کنید و نیازی به قرارداد جداگانه کارفرمایی نیست ولیکن اگر غیر از عضویت در هیات مدیره فعالیت دیگری در شرکت ندارند باید بیمه کارفرمایی لحاظ گردد

  2. سلام وقت بخیر همسر بنده بعنوان اعضای هیئت مدیره و خواهر من بعنوان مدیر عامل در شرکتی که به اسم شون هست با ۲۵ نیرو فعالیت می کنند خانم بنده حقوق بگیر اون شرکت طبق استعلامات لازم هست الان فرزند چهارم بدنیا آمده برای مرخصی زایمان رفته بیمه میگه شما مشمول نمی شوید چون از اعضای هیئت مدیره هستید .آیا این کارشون قانونی هستش که حقوق دوران زایمان رو پرداخت نمی کنند ؟ سپاسگزارم ممنون اگر پاسخ بدید اگه مشمول هست زودتر اقدام کنیم

    1. با سلام چندین پرونده مشابه درگیر بودیم ولی با توجه به پرداخت حق بیمه ایام بیماری و بیکاری و همچنین قانون حمایت از خانواده از دیوان در این خصوص رای گرفتیم به نظرم نظر نهایی سازمان را بگیرید و بر این اساس از طریق دیوان پیگیری نمایید

  3. سلام من مدیرعامل و سهامدار عمده شرکت حقوقی هستم با بیشاز ۲۰ نفر پرسنل که از شرکت حقوق هم می گیرم در سالهای گذشته سامان تامین بالجبار تکلیف کرد که باید نوع بیمه از اجباری به قراردادی تغییر یابد و مجبور به انعقاد قرارداد بیمه با حداقل حقوق شدم . حال با توجه به شرایط گفته شده میخواهم با حقوق واقعی و بصورت اجباری لیست خود را از شرکت رد کنم ، برای اینکار چه باید بکنم . سپاس

    1. طبق بخشنامه خود سازمان تامین اجتماعی شما می توانید بر اساس شغلی که دارید حق بیمه رد کنید و نیازی به انعقاد قرارداد کارفرمایی ندارید فقط مشمول حق بیمه بیکاری نمی گردید

  4. سلام وقتتون بخیر من مدیرعامل یک شرکت هستم که درحال حاضرنیرویی ندارم و دارم گرید شرکتو میگیرم مراجعه کردم بیمه واسه کد کارگاهی، کدو گرفتم چندماه میگذره گرید شرکت هنوز نیومده الان بیمه میگه که باید بیمه چندماه گذشتتو به عنوان مدیر عاملی رد کنی و بدهی داری در صورتی که همون اول از بیمه سوال کردم گفتن چون نیرویی نداری نمیتونی واسه خودتم بیمه رد کنی و نیازیم به این کار نیست.
    الان باید چیکار کنم من بیمه این چند ماهموبیرون رد کردم بیمه میگه یا باید رد کنی یا جریمه بدی میشه راهنمایی کنید

    1. با سلام خیر حرف بیمه صحیح نمی باشد مدیرعامل جز بیمه شدگان اختیاری است لذا الزامی به بیمه شدن ندارید

  5. با سلام وقتتون بخیر لطفأ در خصوص اینکه در لیست بیمه شرکت برای شخص مدیر عامل باید مزایا (حق مسکن و خواروبار) لحاظ شود یا خیر و اینکه حداقل پایه حقوق مدیرعامل در لیست بیمه چه رقمی میتونه باشه راهنمایی بفرمایید.

    1. در مورد مدیرعامل غیر موظف حقوق بر اساس مصوبه هیات مدیره است و حق بیمه الزامی نیست ولی در صورتیکه خواستن بیمه براشون رد شود باید قرارداد بیمه کارفرمایی با تامین اجتماعی منعقد نمایند و حدود ۱/۲ حداقل دستمزد است ولی اگر مدیرعامل شغل دیگری در شرکت بعهده دارد باید حق بیمه از محل شرکت با پرداخت مزایا صورت گیرد ولی حق بیمه ۲۷ درصد محاسبه می گردد

    2. سلام
      من از لحاظ درمانی زیر نظر شوهرم هستم
      از سال ۹۱ تاکنون اسم من به عنوان مدیر عامل و عضو هیءت مدیره ثبت شده است
      اتاقی اجاره کردم و خودم برای خودم کار میکنم و ۹۹ درصد سهامدار هم هستم و یک درصد دیگر هیئت مدیره که شوهرم هست می باشد.حقوقی مشخص شده ای نه خودم و نه هیءت مدیره نداریم.
      حال میخواهم برای بیمه اقدام کنم که بازنشستگی دریافت کنم
      بیمه من اختیاری ۲۷ درصد می شود یا اجباری که دارم به عنوان کارمند کار میکنم
      اگر ۲۷ درصد هست ، حقوق خودم باید تعیین کنم؟
      من بیمه مشاغل آزاد ۱۴ درصد میتونم رد کنم ؟
      تا حالا هیچ گونه بیمه تامین اجتماعی برای من ارسال نشده است

      1. با سلام در حقیقت شما بیمه شده اختیاری می باشید ولی اگر بخواهید بیمه خودتان را هم داشته باشید ب شرط حقوق بگیری می توانید اقدام نمایید و حق بیمه شما ۲۷ درصد خواهد بود در مورد بیمه مشاغل هم می توانید اقدام کنید ولی د رحقیقت بیمه شما کارفرمایی می باشد

  6. سلام بنده حسابدار شرکت ی هستم
    مدیر عامل ویکی از اعضای هیئت مدیره با اداره بیمه قراداد کاری دارن که( البته من این قراردادرا ندیدم) و دستمزد هرسال براساس همان قرارداد تعیین میشود به عنوان مثال درسال ۱۴۰۲ که نرخ روزانه دستمزد مبلغ ۱/۷۶۹/۴۲۸ ریال میباشد برای این دو نفر مبلغ ۱/۸۷۸/۳۸۶ ریال میباشد کارشناس بیمه تاکید کرده که مزایای انگیزشی مانند حق مسکن وحق خوار وبار را نباید درلیست برای این دونفر رد کنیم حالا حق بیمه این دونفر از پرسنل معمولی هم کمتر شده ….
    ایا این مشکلی ندارد ؟هنگام بازنشستگی برای مقرری حقشان ضایع نمیشود؟
    ممنون میشوم راهنمایی فرمائید زیرا نگران ضایع شدن حق کسی از سوی بی تجربه بودن خودم هستم.سپاس

    1. با سلام
      در قراردادهای کارفرمایی با توجه به اینکه خود کارفرما مزایا را بر اساس مصوبه هیات مدیره و مجمع دریافت می نماید لذا محاسبه بن و خواربار ضرورتی ندارد و در قراردادهای کارفرمایی درج بن و خواربار ضروری نیست ولی در مواردی که مدیران وظایف دیگری بر اساس نقش در سازمان به خود می گیرند می توان از طریق شرکت برای ایشان حق بیمه رد کرد در این صورت مزایای شغ را دریافت خواهند نمود

  7. باسلام من یه شرکت حقوقی دارم که تازه تاسیس هست که مدیر عامل یکی از سهام داران اصلی و عضو اصلی هیت مدیره میباشد در خصوص رد کرد نام ایشان برای بیمه ماهانه ایاد قرار داد کاری لازم هست یا بدون قرار داد میتوان بیمه را بصورت اجباری ثبت کنیم و به اداره بیمه ارسال کنیم ممنون میشم بفرمایید

    1. با سلام بر اساس نامه اداری خود سازمان اشتغال در شغلی غیر از وظایف هیات مدیره و مدیرعامل شرط برخورداری از حق بیمه می باشد البته باید حقوق بگیر هم باشند البته حق بیمه به ماخذ ۲۷ درصد می باشد

  8. با سلام
    برای مدیر عاملی که در شرکت حق امضا و مسئولیتی ندارد، امکان عدم ارسال پرداخت بیمه وجود دارد ؟
    بخشنامه ای هست که بشود بهش اتکا کرد ؟

  9. سلام و وقت بخیر
    ببخشید سوالی از خدمتتون داشتم
    ما میخوایم یه شرکت سهامی خاص تاسیس کنیم
    اما مشکلی که داریم بحث بیمس
    یعنی تمامی اعضا (۵ نفر) از طرف جایی براشون بیمه رد شده و میشه
    الآن باید بیمه ی همه قطع بشه؟ یا کار دیگه ای میشه کرد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام اگر درست متوجه شده باشم منظورتون هیات مدیره باشد مشکلی نیست چون هیات مدیره جز بیمه شدگان اختیاری هستند فقط اگر در جاییکه بیمه شون رد میشه اگر بخوان بیمه بیکاری بگیرند به مشکل بر می خورند

  10. باسلام و عرض ادب
    بنده ۲۰ سال سابقه بیمه دارم و عضو هیت مدیره هم هستم پارسال از شرکت بیرون آمدم و یکسال در شرکت دیگری به عنوان کارگر ساده کار کردم الان از آن شرکت هم تسویه شدم آیا می توانم بیمه بیکاری دریافت کنم در صورتی که این ۲۰ سال ۳ درصد حق بیمه بیکاری را هم پرداخت کردم و اینکه در بازنشستگی ام خللی ایجاد نمیشه چون عضو هیت مدیره بودم
    باتشکر…

    1. با سلام در بازنشستگی که خللی ایجاد نخواد شد بابت بیمه بیکاری چون در حال حاضر شما عضو هیات مدیره نیز هستین امکان دریافت حق بیمه بیکاری را ندارید

  11. با سلام ، یک شرکت پیمانکاری داریم تمام چهار نفر اعضای هیئت مدیره که یک نفر از اعضا مدیرعامل هم هست بیمه کارفرمایی شدیم ، آیا به غیر از چهار نفر عضو هیئت مدیره که بیمه هستند ضرورت یا اجباری هست که کارمند و کارگری هم توسط شرکت بیمه شود ؟

    1. با سلام اعضای هیات مدیره جز بیمه شدگان اختیاری می باشند و سایر نیروهای شرکت جز بیمه شدگان اجباری لذا شما باید سایر نیروهای شرکت را الزاما بیمه کنید

  12. آیا حق بیمه کارفرمایی که شامل بیمه بیکاری نیست برای اعضا علی البدل هیات مدیره ، بازرسین اصلی و علی البدل شرکت هم میشه . یا فقط مربوط به اعضا اصلی هیات مدیره است که نمیتونن از بیمه بیکاری استفاده کنن. و آیا این موضوع در خصوص استعلاجی هم صدق میکنه و شامل اعضا اصلی نمیشه ؟؟؟

    1. با سلام تا جایی که بنده اطلاع دارم عضو علی البدل شرکت تا زمانیکه عضویت هیات مدیره را نداشته باشد و حقوق دریافت نماید مشمول تمام مزایا خواهد بود در مورد بازرسین نیز با توجه به مواد ۱۴۷ و ۱۵۵ قانون تجارت که فرد بازرس نباید ذینفع شرکت باشد لذا عملا حقوق و مزایایی از شرکت دریافت نخواهد نمود لذا مشمول حق بیمه نیز نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *