تعیین تکلیف حق بیمه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت

یکی از مشکلاتی که شرکت های جدید التاسیس در خصوص بیمه نمودن ساختار اداری خود با آن روبرو می باشند موضوع مساله حق بیمه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت می باشد که در زیر به مستندات مربوطه اشاره می گردد

حالت اول: در صورت عدم دریافت مزد از شرکت

با توجه به تعاریف انجام شده در بخشنامه ۹ مشترک فنی و درآمد بیمه شده (کارفرما) :اشخاص حقیقی و مدیران اشخاص حقوقی غیر دولتی که حقوق دریافت نمی نمایند مشخص شده است که این افراد ارتباط آنها به واسطه رابطه کارگر و کارفرما نبوده و بر اساس قانون تجارت می باشد لذا به استناد بخشنامه فوق الذکر حق بیمه این افراد نبایست از محل لیست بیمه شرکت رد شده و پرداخت گردد

البته در صورت تمایل این افراد به بیمه شدن می بایست از طریق بیمه اختیاری این افراد اقدام نموده و پس از ثبت نام و تایید سازمان تامین اجتماعی اسامی آنها در لیست شرکت درج گردد و فقط درستون شغل لیست تهیه شده بجای کارگر عنوان کارفرما منظور می گردد بدیهی است با توجه به اینکه مدیران شرکت در صورت عدم دریافت مزد هیچگونه ارتباط کارگر و کارفرمایی با شرکت ندارند لذا تابع قانون کار نبوده و مشمول پرداخت ۳% حق بیمه بیکاری نیز نخواهند بود و لیست آنها بصورت ۲۷% برای سازمان ارسال خواهد شد.

حالت دوم: دریافت مزد و رابطه کارگری

در بند ۱۱ بخشنامه ۹ مشترک فنی و درآمد مطرح شده است که : اعضای هیات مدیره کارگاههایی دارای شخصیت حقوقی که حقوق دریافت می دارند در صورت تمایل به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه می توانند با ارائه درخواست کتبی پس از بررسی اشتغال به کار در کارگاه و دریافت حقوق نسبت به درج نام خود در لیست کارگاه همانند سایر بیمه شدگان و با نرخ ۲۷% اقدام نمایند که عدم پرداخت ۳% بیمه بیکاری به دلیل عدم تبعیت از قانون کار می باشد

البته نکته ظریف این موضوع این مطلب می باشد که اگر در شرکت فقط مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره فعالیت داشته باشد و نیرویی ذیل آن نباشد پرداخت حق بیمه کارفرمایی امکانپذیر نمی باشد

البته این موضوع با توجه به ابهام شرکت ها در نامه های ۵۰۰۰/۹۷/۵۲۰ مورخ ۹۷/۰۵/۲۷ و ۵۸۳۲۲-۹۷ مورخ ۹۷/۰۳/۲۹ این موضوع از طرف سازمان تامین اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است.

بازدیدها: ۲۸۹۴


17 دیدگاه

رضایی · شهریور ۵, ۱۳۹۸ در ۸:۳۷ ب٫ظ

آیا درحالتهای فوق اعضای شرکت مشمول بیمه بیکاری و بازنشستگی می‌شوند؟

    baghi · شهریور ۵, ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

    با سلام به غیر از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بقیه می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند

مهدی · تیر ۱۵, ۱۳۹۹ در ۶:۰۲ ب٫ظ

سلام شرکت تازه تاسیس هست و فعلا مدیرعامل و یکی از هیت مدیره فقط درحال فعالیت هستن و نیروی دیگری ندارند ایا با توجه ب مطالب بالا نمیتوان لیست بیمه توسط شرکت برای این دو شخص وارد کرد ؟ اگر‌ جواب منفی است از چه راهی میتوان برای بیمه شدن اقدام کنیم ممنون از راهنمایی

    baghi · تیر ۱۸, ۱۳۹۹ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    با سلام
    اصولا مدیران شرکت از محل شرکت نمی توانند بیمه شوند مگر فعالیتی اجرایی بغیر از فعالیت هیات مدیره و یا مدیر عاملی داشته باشند البته اگر شرکت دفاتر قابل رسیدگی داشته باشد امکان برقراری بیمه از طریق شرکت وجود خواهد داشت چرا که در شرکت های نوپا اکثر مدیران شرکت فعالیت اجاریی خواهند داشت پس دو گزینه روبروی شما خواهد بود ۱- ارائه دفاتر رسمی به سازمان تامین اجتماعی و انجام فعالیتی بغیر از عضویت در هیات مدیره و یا مدیرعاملی۲- قرارداد با سازمان تامین اجتماعی و بیمه خویش فرمایی که اگر در داخل شرکت لیست بیمه فردی بغیر از مدیران شرکت باشد قابل ارائه است که در ستون نسبت کاری عنوان کارفرما درج خواهد شد

ثبت برند · مرداد ۲۹, ۱۳۹۹ در ۳:۰۸ ق٫ظ

ممنون از شما

ندا · شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ در ۲:۲۳ ب٫ظ

در لیست بیمه مدیر عامل قبلا به عنوان کارمند مشغول به کار بوده و از سال ۹۴ یه عنوان مدیر عامل تغییر سمت پیدا کرده ولی همچنان به همون صورت قبل فقط با سمت مدیر عامل بیمه رد شده مثل بقیه کارمندا الان مسئول درآمد بیمه گفته باید بیاد قرارداد ببنده سوال من اینه که اگه مدیر عامل باید قرارداد ببنده پس چرا تا الان چیزی نگفتن.

    baghi · شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ب٫ظ

    با سلام
    اصولا به دو روش می توان عمل کرد
    ۱- اگر شرکت دارای دفاتر قابل حسابرسی باشد و مدیرعامل پستی غیر از مدیرعاملی نیز داخل شرکت داشته باشید می تواند لیست آن را ادامه داد
    ۲- اگر شرکت فاقد دفاتر حسابرسی باشد وظیفه مدیرعامل بوده که مراتب را به تامین اجتماعی اعلام کند لذا چاره ای جز عقد قرارداد مجزا با تامین اجتماعی نخواهد بود

اخلاقی · مهر ۱۳, ۱۳۹۹ در ۲:۵۴ ب٫ظ

بنده از پارسال مدیرعامل شرکت شده ام و از سال های قبل تا به امروز به عنوان مدیر فنی پروژه هم مشغول به کار بوده ام زمانی که مدیر عامل شدم از کارگزاری که سوال کردم گفتند مشکلی ندارد با هر عنوانی بیمه رد شود تا یکسال پس از مدیریت طبق روال شرکت هم چنان سال های قبل به عنوان کارشناس فنی بیمه رد کردم اما امسال با تغییر ساختار شرکت میخواهم به عنوان مدیر فنی رد کنم آیا با توجه به نقش مدیر عاملی و سهام دار بودن و عضویت در هیئت مدیره این امر امکانپذیر است که بیمه اجباری داشته باشم؟

    baghi · آبان ۳, ۱۳۹۹ در ۱:۵۹ ب٫ظ

    با سلام
    ضمن عذرخواهی از تاخیر در پاسخ شما در مورد سوالی که پرسیدین با توجه به اینکه شما در نقش مدیرعامل وظیفه دیگری هم داشتین لذا بیمه اجباری برای شما صادق خواهد بود البته به شرط تایید سازمان البته سازمان تامین اجتماعی در اکثر مواقع موضوع را به حسابرسی از دفاتر منوط خواهد نمود تا ببیند شما به غیر از مدیر عاملی حقوق دیگری دریافت نموده اید یا نه ولیکن در کل اگر بازرس تامین اجتماعی ایراد نگرفته و لیست شما به عنوان مدیر فنی رد شده باشد مشکل جهت پرداخت حق بیمه نخواهد بود

      اخلاقی · آبان ۲۴, ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

      تشکراز پاسخگویی
      ما به بخش درامد سازمان که مراجعه کردیم گفتن باید قرارداد کارفرمایی بسته شود و بیمه اختیاری ریخته شود برای این موضوع که سمت دیگه ای در شرکت دارد به کدام قسمت باید مراجعه کرد و چه مدارکی نیاز دارد؟

        baghi · آبان ۲۷, ۱۳۹۹ در ۹:۴۷ ب٫ظ

        با سلام
        اگر شرکت دفاتر قبال حسابری داشته باشد و پست به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد می توان از این ظرفیت استفاده نمود

شوشکو · آذر ۱۳, ۱۳۹۹ در ۹:۳۱ ب٫ظ

اگر عضوی از سهامداران که در هیئت‌مدیره حضور دارد و از کارگران حقوق‌بگیر شرکت نیز هست، آیا اسم ایشان می‌تواند در لیست بیمه کارگری باشد؟ اگر می‌تواند حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند چه تفاوتی با کارمندان دیگر دارد؟

    baghi · آذر ۱۴, ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

    با سلام
    اگر سهامداران شرکت در شرکت مسئولیتی غیر از هیات مدیره داشته باشند می توان لیست بیمه را مثل سایر کارگران برای آنها منظور نمود مثلا مدیر مالی، حسابدار و … البته مطابق آخرین بخشنامه سازمان تامین اجتماعی شرکت باید دارای دفاتر قابل رسیدگی باشد تا از حیث حقوق بگیری برای سازمان این موضوع تایید گردد
    در مورد قسمت دوم اگر مطابق بند فوق کارگری منظور گردد مثل بقیه کارگران شرکت خواهد بود . حق بیه ۳۰% خواهد بود ولی اگر شرط حقوق بگیری مطابق دفاتر تایید نشود عضو هیات مدیره باید از بیمه کارفرمایی استفاده خواهد نمود ولی می تواند لیست حق بیمه را با سایر کارگران پرداخت نماید البته بیمه بیکاری به آن تعلق نخواهد گرفت

      شوشکو · آذر ۱۶, ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

      اگرشرط حقوق بگیری مطابق دفاترتاییدنشودوکارفرمای استفاده شودایاجزومشاغل سخت وزیان اورحساب می شود؟

شوشکو · آذر ۱۶, ۱۳۹۹ در ۷:۲۳ ب٫ظ

باسلام مجدد
دفاترقابل رسیدگی لیست بیمه است ومالیات مشاغل ایاموردقبول می شوند

مرتضی · آذر ۲۴, ۱۳۹۹ در ۵:۲۹ ب٫ظ

با سلام شرکت ما تازه تاسییس هست و همه فعالیت های اجرایی شرکت توسط اعضای هیات مدیره انجام میشود و چون سال اول فعالیت ما هست دفاتر حسابرسی شده نداریم حداقل یکسال باید بگذرد تا اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنیم و دفاترمان حسابرسی شود الان من لیست بیمه شرکت را به چه صورت باید رد کنم؟ و یه سال دیگه این که امکان این موضوع هست که فردی از دو کارکاه مختلف بیمه شود چون یکی از اعضا هیات مدیره در جایی دیگر بیمه دارد اما من ناچارم بیمه رد کنم برای دریافت رتبه انفورماتیک

    baghi · دی ۶, ۱۳۹۹ در ۶:۵۶ ب٫ظ

    با سلام در مورد قسمت اول شما لیست بیمه را می تونید رد کنید البته بدون بیمه بیکاری چون اعضای هیات مدیره و مدیرعامل می توانند حقوق بگیر شرکت هم باشند لذا آوردن این افراد و رد کردن لیست بیمه آنها مشکلی برای شما ندارد وقتی تعهد دفتر بررسی شد این حق لیمه قطعی می گردد در مورد قسمت دوم فرد می تواند از چند کارگاه بیمه داشته باشد و مشکلی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *