تعیین تکلیف حق بیمه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت

یکی از مشکلاتی که شرکت های جدید التاسیس در خصوص بیمه نمودن ساختار اداری خود با آن روبرو می باشند موضوع مساله حق بیمه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت می باشد که در زیر به مستندات مربوطه اشاره می گردد

حالت اول: در صورت عدم دریافت مزد از شرکت

با توجه به تعاریف انجام شده در بخشنامه ۹ مشترک فنی و درآمد بیمه شده (کارفرما) :اشخاص حقیقی و مدیران اشخاص حقوقی غیر دولتی که حقوق دریافت نمی نمایند مشخص شده است که این افراد ارتباط آنها به واسطه رابطه کارگر و کارفرما نبوده و بر اساس قانون تجارت می باشد لذا به استناد بخشنامه فوق الذکر حق بیمه این افراد نبایست از محل لیست بیمه شرکت رد شده و پرداخت گردد

البته در صورت تمایل این افراد به بیمه شدن می بایست از طریق بیمه اختیاری این افراد اقدام نموده و پس از ثبت نام و تایید سازمان تامین اجتماعی اسامی آنها در لیست شرکت درج گردد و فقط درستون شغل لیست تهیه شده بجای کارگر عنوان کارفرما منظور می گردد بدیهی است با توجه به اینکه مدیران شرکت در صورت عدم دریافت مزد هیچگونه ارتباط کارگر و کارفرمایی با شرکت ندارند لذا تابع قانون کار نبوده و مشمول پرداخت ۳% حق بیمه بیکاری نیز نخواهند بود و لیست آنها بصورت ۲۷% برای سازمان ارسال خواهد شد.

حالت دوم: دریافت مزد و رابطه کارگری

در بند ۱۱ بخشنامه ۹ مشترک فنی و درآمد مطرح شده است که : اعضای هیات مدیره کارگاههایی دارای شخصیت حقوقی که حقوق دریافت می دارند در صورت تمایل به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه می توانند با ارائه درخواست کتبی پس از بررسی اشتغال به کار در کارگاه و دریافت حقوق نسبت به درج نام خود در لیست کارگاه همانند سایر بیمه شدگان و با نرخ ۲۷% اقدام نمایند که عدم پرداخت ۳% بیمه بیکاری به دلیل عدم تبعیت از قانون کار می باشد

البته نکته ظریف این موضوع این مطلب می باشد که اگر در شرکت فقط مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره فعالیت داشته باشد و نیرویی ذیل آن نباشد پرداخت حق بیمه کارفرمایی امکانپذیر نمی باشد

البته این موضوع با توجه به ابهام شرکت ها در نامه های ۵۰۰۰/۹۷/۵۲۰ مورخ ۹۷/۰۵/۲۷ و ۵۸۳۲۲-۹۷ مورخ ۹۷/۰۳/۲۹ این موضوع از طرف سازمان تامین اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است.

بازدیدها: ۴۶۵۵


25 دیدگاه

رضایی · شهریور ۵, ۱۳۹۸ در ۸:۳۷ ب٫ظ

آیا درحالتهای فوق اعضای شرکت مشمول بیمه بیکاری و بازنشستگی می‌شوند؟

    baghi · شهریور ۵, ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

    با سلام به غیر از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بقیه می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند

مهدی · تیر ۱۵, ۱۳۹۹ در ۶:۰۲ ب٫ظ

سلام شرکت تازه تاسیس هست و فعلا مدیرعامل و یکی از هیت مدیره فقط درحال فعالیت هستن و نیروی دیگری ندارند ایا با توجه ب مطالب بالا نمیتوان لیست بیمه توسط شرکت برای این دو شخص وارد کرد ؟ اگر‌ جواب منفی است از چه راهی میتوان برای بیمه شدن اقدام کنیم ممنون از راهنمایی

    baghi · تیر ۱۸, ۱۳۹۹ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    با سلام
    اصولا مدیران شرکت از محل شرکت نمی توانند بیمه شوند مگر فعالیتی اجرایی بغیر از فعالیت هیات مدیره و یا مدیر عاملی داشته باشند البته اگر شرکت دفاتر قابل رسیدگی داشته باشد امکان برقراری بیمه از طریق شرکت وجود خواهد داشت چرا که در شرکت های نوپا اکثر مدیران شرکت فعالیت اجاریی خواهند داشت پس دو گزینه روبروی شما خواهد بود ۱- ارائه دفاتر رسمی به سازمان تامین اجتماعی و انجام فعالیتی بغیر از عضویت در هیات مدیره و یا مدیرعاملی۲- قرارداد با سازمان تامین اجتماعی و بیمه خویش فرمایی که اگر در داخل شرکت لیست بیمه فردی بغیر از مدیران شرکت باشد قابل ارائه است که در ستون نسبت کاری عنوان کارفرما درج خواهد شد

ثبت برند · مرداد ۲۹, ۱۳۹۹ در ۳:۰۸ ق٫ظ

ممنون از شما

ندا · شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ در ۲:۲۳ ب٫ظ

در لیست بیمه مدیر عامل قبلا به عنوان کارمند مشغول به کار بوده و از سال ۹۴ یه عنوان مدیر عامل تغییر سمت پیدا کرده ولی همچنان به همون صورت قبل فقط با سمت مدیر عامل بیمه رد شده مثل بقیه کارمندا الان مسئول درآمد بیمه گفته باید بیاد قرارداد ببنده سوال من اینه که اگه مدیر عامل باید قرارداد ببنده پس چرا تا الان چیزی نگفتن.

    baghi · شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ب٫ظ

    با سلام
    اصولا به دو روش می توان عمل کرد
    ۱- اگر شرکت دارای دفاتر قابل حسابرسی باشد و مدیرعامل پستی غیر از مدیرعاملی نیز داخل شرکت داشته باشید می تواند لیست آن را ادامه داد
    ۲- اگر شرکت فاقد دفاتر حسابرسی باشد وظیفه مدیرعامل بوده که مراتب را به تامین اجتماعی اعلام کند لذا چاره ای جز عقد قرارداد مجزا با تامین اجتماعی نخواهد بود

اخلاقی · مهر ۱۳, ۱۳۹۹ در ۲:۵۴ ب٫ظ

بنده از پارسال مدیرعامل شرکت شده ام و از سال های قبل تا به امروز به عنوان مدیر فنی پروژه هم مشغول به کار بوده ام زمانی که مدیر عامل شدم از کارگزاری که سوال کردم گفتند مشکلی ندارد با هر عنوانی بیمه رد شود تا یکسال پس از مدیریت طبق روال شرکت هم چنان سال های قبل به عنوان کارشناس فنی بیمه رد کردم اما امسال با تغییر ساختار شرکت میخواهم به عنوان مدیر فنی رد کنم آیا با توجه به نقش مدیر عاملی و سهام دار بودن و عضویت در هیئت مدیره این امر امکانپذیر است که بیمه اجباری داشته باشم؟

    baghi · آبان ۳, ۱۳۹۹ در ۱:۵۹ ب٫ظ

    با سلام
    ضمن عذرخواهی از تاخیر در پاسخ شما در مورد سوالی که پرسیدین با توجه به اینکه شما در نقش مدیرعامل وظیفه دیگری هم داشتین لذا بیمه اجباری برای شما صادق خواهد بود البته به شرط تایید سازمان البته سازمان تامین اجتماعی در اکثر مواقع موضوع را به حسابرسی از دفاتر منوط خواهد نمود تا ببیند شما به غیر از مدیر عاملی حقوق دیگری دریافت نموده اید یا نه ولیکن در کل اگر بازرس تامین اجتماعی ایراد نگرفته و لیست شما به عنوان مدیر فنی رد شده باشد مشکل جهت پرداخت حق بیمه نخواهد بود

      اخلاقی · آبان ۲۴, ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

      تشکراز پاسخگویی
      ما به بخش درامد سازمان که مراجعه کردیم گفتن باید قرارداد کارفرمایی بسته شود و بیمه اختیاری ریخته شود برای این موضوع که سمت دیگه ای در شرکت دارد به کدام قسمت باید مراجعه کرد و چه مدارکی نیاز دارد؟

        baghi · آبان ۲۷, ۱۳۹۹ در ۹:۴۷ ب٫ظ

        با سلام
        اگر شرکت دفاتر قبال حسابری داشته باشد و پست به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد می توان از این ظرفیت استفاده نمود

شوشکو · آذر ۱۳, ۱۳۹۹ در ۹:۳۱ ب٫ظ

اگر عضوی از سهامداران که در هیئت‌مدیره حضور دارد و از کارگران حقوق‌بگیر شرکت نیز هست، آیا اسم ایشان می‌تواند در لیست بیمه کارگری باشد؟ اگر می‌تواند حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند چه تفاوتی با کارمندان دیگر دارد؟

    baghi · آذر ۱۴, ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

    با سلام
    اگر سهامداران شرکت در شرکت مسئولیتی غیر از هیات مدیره داشته باشند می توان لیست بیمه را مثل سایر کارگران برای آنها منظور نمود مثلا مدیر مالی، حسابدار و … البته مطابق آخرین بخشنامه سازمان تامین اجتماعی شرکت باید دارای دفاتر قابل رسیدگی باشد تا از حیث حقوق بگیری برای سازمان این موضوع تایید گردد
    در مورد قسمت دوم اگر مطابق بند فوق کارگری منظور گردد مثل بقیه کارگران شرکت خواهد بود . حق بیه ۳۰% خواهد بود ولی اگر شرط حقوق بگیری مطابق دفاتر تایید نشود عضو هیات مدیره باید از بیمه کارفرمایی استفاده خواهد نمود ولی می تواند لیست حق بیمه را با سایر کارگران پرداخت نماید البته بیمه بیکاری به آن تعلق نخواهد گرفت

      شوشکو · آذر ۱۶, ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

      اگرشرط حقوق بگیری مطابق دفاترتاییدنشودوکارفرمای استفاده شودایاجزومشاغل سخت وزیان اورحساب می شود؟

        محمد مروستی · اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ب٫ظ

        سلام
        ۲۵سال سابقه بیمه دارم و ۵۳ سالم از اعضای هیئت مدیره هستم و بعنوان مدیر کارخانه حقوق می گیرم شرکت دفاتر قانونی دارد و حقوق در دفاتر ثبت میشود وحال میگن باید قرارداد کار فرمایی ببندید.وایا من میتوانم قرارداد نبندم ودرلیست بیمه شرکت باشم وهمچنین میگن در سال۹۸و۹۹ بیمه را بیشنر از حداقل رد کردی باید تعدیل شود.لطفا راهنمایی بفرمایید چکار بایدبکنم .ممنون از اینکه وقت می گذاری

          baghi · خرداد ۱۴, ۱۴۰۰ در ۶:۱۴ ب٫ظ

          با سلام
          در خصوص وجود دفاتر قابل حسابرسی باید عنوان نمود که اگر در زمان حسابرسی دفاتر حق بیمه مدیرعامل رد نشده باشد شرکت جریمه می شود لذا در صورتیکه مدیرعامل فعالیت اجرایی بغیر از مدیرعاملی در شرکت دارد و یا حقوق می گیرد و شرکت دفاتر حسابرسی شده داشته باشد باید حق بیمه پذیرفته شود در غیر اینصورت مثلا نداشتن دفاتر و یا فعالیتی به جز مدیرعاملی باید بیمه کارفرمایی رد شود لازم به توضیح است که بیمه کارفرمایی تفاوتی با بیمه عادی ندارد بجز حق بیمه بیکاری لذا از نظر سابقه بیمه نگرانی وجود نخواهد داشت

شوشکو · آذر ۱۶, ۱۳۹۹ در ۷:۲۳ ب٫ظ

باسلام مجدد
دفاترقابل رسیدگی لیست بیمه است ومالیات مشاغل ایاموردقبول می شوند

مرتضی · آذر ۲۴, ۱۳۹۹ در ۵:۲۹ ب٫ظ

با سلام شرکت ما تازه تاسییس هست و همه فعالیت های اجرایی شرکت توسط اعضای هیات مدیره انجام میشود و چون سال اول فعالیت ما هست دفاتر حسابرسی شده نداریم حداقل یکسال باید بگذرد تا اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنیم و دفاترمان حسابرسی شود الان من لیست بیمه شرکت را به چه صورت باید رد کنم؟ و یه سال دیگه این که امکان این موضوع هست که فردی از دو کارکاه مختلف بیمه شود چون یکی از اعضا هیات مدیره در جایی دیگر بیمه دارد اما من ناچارم بیمه رد کنم برای دریافت رتبه انفورماتیک

    baghi · دی ۶, ۱۳۹۹ در ۶:۵۶ ب٫ظ

    با سلام در مورد قسمت اول شما لیست بیمه را می تونید رد کنید البته بدون بیمه بیکاری چون اعضای هیات مدیره و مدیرعامل می توانند حقوق بگیر شرکت هم باشند لذا آوردن این افراد و رد کردن لیست بیمه آنها مشکلی برای شما ندارد وقتی تعهد دفتر بررسی شد این حق لیمه قطعی می گردد در مورد قسمت دوم فرد می تواند از چند کارگاه بیمه داشته باشد و مشکلی نیست

حسین · اسفند ۱۴, ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

سلام
بنده و یک شخص دیگری موسسه حسابداری به ثبت داده ایم، که خودم مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و آن شخص دیگرعضو هیئت مدیره است.
با توجه به سابقه کاری و تجربه ای که دارم خودم علاوه بر مدیرعاملی که از این بابت حقوقی دریافت نمی نمایم پست مدیر مالی شرکت را برعهده دارم و از این بابت (مدیر مالی) طبق مصوبه هیئت مدیره حقوق دریافت می نمایم.
درخصوص قرارداد هایی که با شرکت ها جهت انجام خدمات حسابداری و مشاوره ای مالی منعقد می نمایم با توجه به اینکه این قبیل کار ها نیاز به تخصص بالا دارد نیرو استخدام نکرده ام و خودم نسبت به اجرای قرارداد ها اقدام می نمایم (انجام دهنده کار خودم هستم).
همچنین آن شخص دیگر که عضو هیئت مدیره است به عنوان منشی کارهای اداری و خدماتی موسسه را انجام می دهد و از این بابت (کارهای اداری و خدماتی) ماهانه حقوقی دریافت می نماید.

حال سوال این است که وقتی با شرکتی قرارداد خدمات مالی منعقد می نمایم به تبع آن قرارداد مشمول بیمه به نرخ۱۶٫۶۷ قرار می گیرد، بنده که پست مدیرعاملی( بدون حقوق) و پست مدیر مالی( با حقوق) و همچنین اجرا کننده قرارداد هستم و همچنین منشی موسسه که خدمات اداری را انجام میدهد می توانیم از محل بیمه قرارداد به سازمان تامین اجتماعی لیست ارسال نماییم و یا اینکه باید بیمه قرارداد را جدا پرداخت کنیم و بیمه خودمان را جدا؟
لطفاً مستنداتی اگر وجود دارد ارائه نماید.
سپاس بیکران

    baghi · اسفند ۲۱, ۱۳۹۹ در ۸:۴۹ ب٫ظ

    با سلام
    اصولا موسسات حسابداری و حسابرسی برای مفاصا حسابهای تامین اجتماعی باید دفاتر ارایه نمایند در مورد حق بیمه اگر دفاتر داشته باشید و سهامداران و اعضای هیات مدیره جز نیزوهای اجرایی شرکت باشند منعی در خصوص رد کردن حق بیمه از طریق شرکت وجود ندارد و حتی این نفرات مشمول قانون کار هم خواهند شد ولی اگر قرارداد با خود شخص شما منعقد گردد می توان معافیت تامین اجتماعی استفاده نمایید مستندات در قسمت تامین اجتماعی وجود دارد در همین سایت

      محمد مروستی · اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      باسلام
      اینجانب در سال ۸۰ شرکت تاسیس نمودیم من از اعضای هیئت مدیره شرکت می باشم و به عنوان مدیر تولید در لیست بیمه رد میشود و تا سال ۹۷ طبق درصدی که هر ساله اضافه میشد به لیست بیمه اضافه میشد و لیست رد میشدو۲۵سال سابقه بیمه دارم وبا توجه به اینکه شرکت فاقد دستمزد مقطوع بوده من در سال ۹۸ بیمه را از شش میلیون تومان به نه میلیون تومان افزایش دادم و در سال ۹۹ طبق افزایشی که دولت اعلام کرده بود به یازده میلیون تومان رسید و مابرای شرکتمون دفاتر رسمی داریم و حقوقی که میگیریم در انجا ثبت میشود و مالیات حقوق میدهیم .حال تامین اجتماعی میگوید حقوق نامتعارف رد شده و باید کم شود سال۹۸و۹۹
      اصلاح شود ایا مجاز به این کار هستند؟
      سوال من این است ایا یک مدیر مگر نمیتواند مابین حداقل و حداکثر برای خودش حقوق رد کند ؟ ایا شرکت دفاتر قانونی دارد میتوانم از بیمه اجباری با دستمزد نزدیک به حداکثری رد کند؟ والان میگویند دستمزد۹۸و۹۹ اصلاح شود طبق افزایشی که دولت هرساله اعلام نموده وقرارداد کارفرمای امضاء نمایید.لطفا راهنمایی بفرمایید وکجا مراجعه کنم برای این کار
      باسپاس فراوان مروستی

        baghi · خرداد ۱۴, ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ب٫ظ

        تنها موردی که تامین اجتماعی می تواند تا حدی ورود کند این مساله است که حقوق افزایش یافته نزدیک به زمان بازنشستگی شما باشد که نگرانی سازمان از این افزایش نامتعارف پرداخت حقوق بازنشستگی است وگرنه تعیین مبنای پرداخت توافق کارگر با کارفرما و مطابق قانون کار می باشد

امیر · فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ در ۳:۵۶ ق٫ظ

با سلام.تا سال قبل حدود ۱۰ سال در شرکت کارمند بودم و حق بیمه کارگری پرداخت کردم.حدود یکسال هست که مدیرعامل شدم و قرارداد کارفرمایی با تامین اجتماعی امضا کردم و با ۲۷%بدون بن و حق مسکن پرداخت میکنم .خواستم بدونم در زمان بازنشستگی حقوقی که دریافت میکنم با کارگری که ۳درصد و حق بن و مسکن براشون پرداخت میشه تفاوتی دارد؟

    baghi · فروردین ۱۵, ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

    با سلام حق بیمه بیکاری ربطی به حقوق بازنشستگی نداره لذا پرداخت و یا عدم پزداخت ۳درصد حق بیمه بیکاری مشکای برای شما ایجاد نخواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *